tisdag 23 mars 2010

Dag 3 och 4 Luxor O N

Nu kan jag efter någon dags uppehåll uppdatera bloggen. Här följer en mycket kort resumé av resan till Luxor. För er som vill ha mer är det bara att titta förbi :-).
Som rubriken lyder var jag och observerade Luxor over night under tre och fyra. Denna leddes av reseledare Ylva (bild) från Norge. Vid hennes sida hade hon lokalguiden Ayman (bild). Den första dagen började med att turen avgick 04, efter att alla resenärer hämtats upp var det dags att styra mot Luxor. Efter ca 2,5 timme stannade vi för frukost sedan väntade ca 2 timmar tills vi kom till Quena. Från Quena sattes riktningen mot Luxor. Första stop var det fantastiska Karnaktemplet som byggdes under ca 2000 år tillägnat den Thebanska triaden (Amon-Ra, Mut och Khonsu). Vi fortsatte mot Luxor centrum där vi bodde på Nilenbåt. På båten åt vi buffe. Vi hade sedan eftermiddagen ledig så jag, Ylva och My gick till Luxormuseet där vakterna var mer än villiga att hjälpa mig, de undrade konstant om tjejerna var mina fruar och sa ofta "lucky man". På kvällen såg vi efter en tur på Nilen ett upplyst Luxortempel, mycket vackert. Efter detta var det middag på Nilbåten, lite biljard och sedan sängen.
Dag 2 började med en trip Hatschepsuts tempel (där det på sommaren blir runt 50 grader!). i fortsatte till en alabasterfabrik och konungarnas dal där vi förutom några "vanliga" graver typ Ramses I och II såg Tutankhamons grav, mäktigt. Till sist på dagen besökte vi drottningarnas dal där söner, döttrar och fruar begravdes exempelvis Nefertari (graven tyvärr stängd).
Kursen sattes hemåt på eftermiddagen och vi kom hem vid 20:00.
Lång utfärd men oerhört spännande, givande och otroligt kul!

2 kommentarer:

  1. Jonas, förstår verkligen din entusiasm över att vara i Egypten, det är en resa bakåt i tiden. Även jag skulle vilja se byggnader mm från Faraonenas tid.
    Ann-

    SvaraRadera
  2. Låter skit skoj, lite avis måste jag säga. Ja så kul tycker jag faktiskt det är med "ancient egypt" så jag blir avis trots värmen! Det kunde du aldrig tro va :P Ha det bäst

    SvaraRadera