tisdag 29 juni 2010

Arabisk skola med Mohamed Kerim som extralärare

Gick en mindre kurs i bussen påväg hem från Kairo OD igår. Tänkte vara snäll nog att dela med mig.
Person - Wahed (alltså samma som för talet 1)Säger man en person så blir det bara wahed och inte wahed wahed.
en gång - marra
mer - kamen
Jag är glad - Ana farhan
Ursäkta mig (när du vill fråga en främling) - min fadlak
Månen (skära) - El helal (samma som området vi bor i)
Många - ketir
Stor - kebir
lång - tawil
öppna dörren - efta el bab (man kan med fördel på alla uppmaningar lägga till lau samaht vilket betyder är du snäll)
Stäng dörren -efel el bab
Jag är trött - Ana taaben
hur många timmar? - Kem seha
11 - hedasha
12 - etnasha
200 - metin
200 - teltomea (alltså taleta + mea)
1000 - alf
2000 - alfin
3000 - talealef (alltså taleta + alef)
Jag är törstig - Ana atschan
Jag vill åka hem - ana awes arrawah amci (förväxla inte med emci som betyder stick)
Mycket upptagen - gedan mashrul
Lampor på - momken tewala illnur
Lampor av - momken telfi illnur
Jag älskar/tycker om dig - Ana bahebak
Egendom - Alespa
Hälsa - Besalem aleki (Svaret blir då Waeleikum salaam)
Jag är hungrig - Ana ga'en
Bak(ass) - Tez (vilket är underbart kul då det finns ett ryskt företag som heter Tez tours)

Till vänster ser ni era lärare (jag står till vänster)

Skall sägas att dessa ord kan ha präglats av det faktum att vi varit i Kairo hela dagen och satt på bussen hem :-)

1 kommentar:

  1. Så om man vill fråga "vem" någon är så kan man också bara säga "wahed"? Puss puss från Li-Li

    SvaraRadera