onsdag 24 juni 2015

En dag i Gävle

En lite konstig väderstart på sommaren, vädergudarna verkar ha anammat tanken om varannan dag fint. Idag är det regnigt och grått, igår var det strålande sol, i förrgår regnade och åskade det och dagen innan det lysande vackert och jättevarmt. Utifrån denna principen kan jag verkligen se fram emot morgondagen.
Igår var jag och hälsade på numera ex-kollegan Mattias i Gävle. Han bor på mysiga adressen Månskensgatan. Området liknar det jag bor förutom att det är tegel, köpelägenhet och allmänt finare. Det är ett intressant område i Gävle som heter Andersberg. Det intresssanta är att det finns hyreslägenheter i höghus, hyresradhus (som det vi bor i) samt då köpes som han bor i. Man har alltså samlat flera socioekonomiska grupper på ett ställe. Över vägen ligger sedan Höjersdal som tydligen är väldigt blått.
Jag fick en trevlig biltur där Mattias berättade likt en guide om allt mellan himmel och jord. Vi åkte sedan hem till honom och jag träffade hans andra hälft Jenny och deras två barn. Vi fikade ute i solskenet och talade en bra stund.
Efter detta tog vi ännu en tur, nu ner till det nya och ganska exklusiva området Gävle strand, där åkte vi högst upp i en av byggnaderna där det finns en restaurang och där kunde jag ta bilderna som finns nedan.
Resan fortsatte in till centrum där vi åt på restaurang Brända bocken mitt på torget. God mat och fortsatt trevligt prat gjorde detta till en riktigt lyckad dag.
Idag tänkte jag gå på visning av hus då det kommit ut ett i vårt "favoritområde" Örta i Sandviken. Skall bli spännande. Länk till den villan finns här.

Nu kommer bilderna från högt upp i Gävle.

Utsikt mot Söder. Närmst ligger ett industriområde som det skall byggas ännu fler boenden på. Gävle växer med mellan 400-500 personer per år och bostadsbristen är enorm plus att dessa industrier numera flyttat eller lagts ner.

Utsikt mot centrum, en bit bort ligger tågstationen som fungerar som en delare av Gävle tillsammans med ån och delar upp Gävle i fyra delar.

Mattias, bakom honom ligger resten av Gävle strand, längst bort syns hamnen.

En annan bild av Gävle strand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar