lördag 22 mars 2014

Besivet att ingen riktigt vet hur skolan skall fungera

För ett tag sedan skickade jag följande mail till skolverket, avgör själva om detta är klara besked eller ej.

Hejsan, 
Har undervisat om upptäckarna i SO åk 7-9 i alla år tillsammans med andra då jag aldrig haft en tjänst på längre än 1,5 år. Nu har jag det och håller själv i ämnet. Tittade nu igenom centralt innehåll igen och det nämns ju faktiskt inte alls. Betygskriterierna är inte heller självklara. 
Menar ni att upptäckarna ryms inom nedanstående centrala innehåll?
  • Jämförelser mellan några högkulturers framväxt och utveckling fram till 1700—talet, till exempel i Afrika, Amerika och Asien.
Jag hittar ordet i kommentarsmaterialet men inte så att jag får känslan att det är ett tema man skall ha, speciellt inte när det står naturvetenskapliga upptäckter. I de senast utkomna läroböckerna finns det knappt med heller. 

Man kan ju då egentligen fokusera på några indianriken samt bantufolken. 


Vad säger ni om detta? 

Med vänlig hälsning 
Jonas Mörking 

Igår fick jag följande svar:

Hej!

Jag har tagit emot din fråga angående centralt innehåll och kunskapskrav.
 

Det är skolan och lärarna själva som är ansvariga för att tolka och konkretisera det som framgår av styrdokumenten. Skolverkets roll är att utarbeta kursplaner och fastställa kunskapskrav (i vissa ämnen) samt utfärda föreskrifter m.m. Skolan har stor frihet att avgöra hur skolan ska organiseras och hur de nationella målen ska uppnås. Det är alltså de professionella i skolan som gör en lokal tolkning av de nationella styrdokumenten.

För att underlätta det lokala tolkningsarbetet tillhandahåller Skolverket olika former av stöd som till exempel nationella prov, andra bedömningsstöd och förklarande material. Syftet är att uppnå en likvärdig och rättvis betygssättning. Skolverket har tagit fram kommentarmaterial till olika ämnesplaner, allmänna råd kring bedömning och betygssättning samt utbildningspaket. Se länkar nedan. 

1 kommentar:

  1. Jag säger att man inte kan få en likvärdig skola om man inte har klara direktiv uppifrån om vad det ska undervisas om.

    SvaraRadera